Friday, October 29, 2010

Ages...

title cam name gundam je... waaa.... windu kira yamato!! hehe
i feel like ages since my last post.... wahaha! SOOOO hyperbolic! YEAH!

today i have a story to share..
cerita ni, sye amik daripada sebuah buku...


jom bcer yer :>




Ketika Uqa'il sedang berjalan dengan Nabi s.a.w, tiba2 ada seekor unta berlari ke hadapan Rasulullah, lalu berkata, " Ya Rasulullah, aku minta perlindunga daripadamu." Belum selesai unta itu mengadukan masalahnya, tiba2 datang seorang Arab kampung membawa pedang terhunus.

Melihat, Nabi Muhammad s.a.w bertanya kepada Arab tersebut, "Nak buat apa dengan unta itu?" Jawabnya, "Wahai Rasulullah, aku telah membelinya dengan mahal, tetapi dia tidak taat dan jinak padaku. Baik kupotong sahaja unta ini dan beri kepada orang yang memerlukan."

Rasulullah bertanya kepada unta, " Mengapa kau menderhakai dia?" dengan takdir Allah, unta itu menjawab, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku tidak menderhakainya melainkan keran perbuatannya yang buruk iaitu dia dan kabilahnya sama-sama tidur tanpa solat Isyak. Aku takut Allah akan memnurunkan seksa-Nya ketika aku berada bersam mereka. Jika dia berjanji akan mengerjakan solat Isyak, maka aku berjanji tidak akan menderhakainya lagi."

Akhirnya Nabi Muhammad s.a.w mengambil perjanjian orang Arab tersebut bhawa dia tidak akan meninggalkan solat Isyak dan baginda pun menyerahkan unta itu kembali.


sedangkan unta pon takut akan azab Allah, inikan manusia yang mepunyai akal, seharusnya mampu berfikir dengan lebih baik dan memahami segala peraturan Allah..

sekadar peringatan untuk semua dan diri saya juga...
sama2 kita 'improve'kan diri kita.. insyaAllah... :)

No comments: